Luisterfacts:trends.jpg

Trends

Generieke (nieuws)merken staan onder druk. Iedereen is je concurrent op het gebied van content. Amazone, Apple, Facebook, Spotify en Google zijn aan een opmars bezig om de consument exclusieve content aan te bieden. Er blijft altijd vraag naar onderscheidende audioverhalen in specifieke niches, en die maakt Audiolane. Verhalen waar op de radio geen plaats voor is. Populaire podcast genre's zijn nieuws, sport, politiek, muziek, comedy en technologie.

In Amerika is de podcast markt flink groeiend. Kijkend naar de publieke radio is NPR, bekend van de talkshow 'This American Life' de grootste leverancier van podcasts. In 2017 was de verhouding live radio 37,7 miljoen luisteraars vs 15 miljoen podcasts luisteraars.

Nederland

Na Amerikaanse successen Serial en S-town is de podcast markt in Nederland sinds 2016 serieus in beweging. Ieder mediamerk van NRC, BNR, NPO, De Correspondent, NU.NL en AD.NL zijn actief in podcasting. Hiermee worden honderdduizenden mensen per maand bereikt.

De consument maakt steeds meer zijn eigen mediamix, op zijn eigen tijd en eigen moment. De ontwikkeling die video consumptie heeft afgelegd in aanbod en het makkelijk doorzoeken is audio ook aan het afleggen. Kanttekening: de audiomarkt staat hierin nog in de kinderschoenen vergeleken bij waar video nu staat.

 
 Oud Amerikaans president Obama in gesprek met Marc Macron van de WTF Podcast

Oud Amerikaans president Obama in gesprek met Marc Macron van de WTF Podcast

Toekomst

In de toekomst zullen in Nederland een aantal gevestigde (media) bedrijven en enkele start-ups succesvol zijn in het aanbieden van audio-ondemand content. De content die zij produceren zal uiteindelijk bij de eindgebruiker komen door een totaaloplossing van Google, Amazone, Facebook, Spotify of Apple.

Smart speakers

Smart speakers zijn in opkomst. Een Smart Speaker is een speaker waar je tegen kan praten – je kan opdrachten geven en vragen stellen. Met de ontwikkeling van AI en spraakgestuurde software die op basis van gedrag, tijd en plaats je een persoonlijk aanbod bieden. Hier liggen kansen voor bedrijven om de consument via nieuwe interactieve vertelvormen te bereiken met audioverhalen.